[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره فصلنامه :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اشتراک::
تماس با ما::
آخرین شماره پیش از چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: دوره 42، شماره 184 - ( 10-1402 ) ::
جلد 42 شماره 184 صفحات 102-89 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش معنای مکان بر کاهش استرس ناشی از قرنطینه خانگی دانش‌آموزان
صادق جهانبخش ، سید محمد رشتیان* ، ناصر حسن پور کازرونی ، سید حمید آتشپور
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، rashtian.mohammad2022@gmail.com
چکیده:   (1248 مشاهده)
در سال‌های اخیر، باتوجه‌به تغییر در روش زندگی افراد و مطرح شدن در خانه ماندن و دورکاری، افراد ساعات بسیاری را به‌اجبار در خانه سپری می‌کنند. به‌عنوان‌مثال شیوع بیماری‌های واگیردار مانند بیماری کووید-19، موجب شد تا آموزش در مدارس در مدت‌زمان طولانی به‌صورت غیرحضوری صورت پذیرد. اما این روند علاوه بر کاهش عملکرد تحصیلی یادگیرندگان، باعث ایجاد اختلالات روحی مانند استرس پس از سانحه و استرس ناشی از آموزش مجازی در دانش‌آموزان بوده است. در بررسی‌های انجام‌شده پیرامون علل ایجاد این پیامدها، محیط قرنطینه افراد (محیط مسکونی) مهم‌ترین نقش را در پیدایش این پیامدها داشته است. ازاین‌رو بررسی ارتباط افراد با محیط قرنطینه اهمیتی دوچندان می‌یابد. بنابراین لازم است تا کلیه عوامل مؤثر بر دانش‌آموزان در محیط قرنطینه آن‌ها مورد بازبینی قرار گیرد و باتوجه‌به اهمیت محیط خانه برای فرد بررسی شاخص‌های محیطی مؤثر بر فرد امری ضروری است. لذا، باتوجه‌به اهمیت تأثیر محیط خانه بر فرد، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل استرس‌زا در محیط مسکونی دانش‌آموزان قرنطینه‌شده و همچنین در پی شناسایی مؤلفه‌های برجسته تداعی معنا مؤثر بر کاهش استرس قرنطینه‌شدگان در محیط مسکونی انجام شده است. مطالعه کیفی (اکتشافی) حاضر با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. در این روش اطلاعات از منابع معتبر موجود و انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختار‌یافته با دانش‌آموزان ناحیه (3) شهر اصفهان که بر مبنای ملاک‌های نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند و نمونه‌گیری تا رسیدن به حد اشباع ادامه یافته است. برای تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها از شیوه تحلیل کلایزی با استفاده از نرم‌افزار اطلس تی-آی، داده‌ها دسته‌بندی و توصیف شده‌اند. یافته‌های پژوهش شامل 3 مضمون اصلی و 11 زیرمضمون با 57 شواهد است. نتایج حاکی از این مطلب است که برای کاهش استرس دانش‌آموزان ناشی از قرنطینه خانگی به علت شیوع بیماری و آموزش مجازی باتوجه‌به زمان طولانی قرنطینه، می‌توان با ارتقای شاخص سرزندگی در محیط و ایجاد لایه‌های محیطی متفاوت در فضا، تنش فردی دانش‌آموز را در چندلایه کردن محیط و گذراندن بهتر زمان طولانی قرنطینه کاهش داد.
 
واژه‌های کلیدی: معنای مکان، خانه، استرس، قرنطینه خانگی، آموزش مجازی
متن کامل [PDF 1283 kb]   (442 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سکونتگاههای شهری و روستایی
دریافت: 1402/5/16 | پذیرش: 1402/9/29 | انتشار: 1402/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahanbakhsh S, Rashtian S M, Hasanpour Kazeruni N, Atashpour S H. (2023). The role of meaning of place on reducing stress caused by home quarantine of students. JHRE. 42(184), 89-102. doi:DOI: 10.22034/42.184.89
URL: http://jhre.ir/article-1-2468-fa.html

جهانبخش صادق، رشتیان سید محمد، حسن پور کازرونی ناصر، آتشپور سید حمید. نقش معنای مکان بر کاهش استرس ناشی از قرنطینه خانگی دانش‌آموزان مسکن و محیط روستا 1402; 42 (184) :102-89 DOI: 10.22034/42.184.89

URL: http://jhre.ir/article-1-2468-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 42، شماره 184 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مسکن و محیط روستا Housing and Rural Environment
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4712
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)