دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، rashtian.mohammad2022@gmail.com
چکیده: (1248 مشاهده)
در سالهای اخیر، باتوجهبه تغییر در روش زندگی افراد و مطرح شدن در خانه ماندن و دورکاری، افراد ساعات بسیاری را بهاجبار در خانه سپری میکنند. بهعنوانمثال شیوع بیماریهای واگیردار مانند بیماری کووید-19، موجب شد تا آموزش در مدارس در مدتزمان طولانی بهصورت غیرحضوری صورت پذیرد. اما این روند علاوه بر کاهش عملکرد تحصیلی یادگیرندگان، باعث ایجاد اختلالات روحی مانند استرس پس از سانحه و استرس ناشی از آموزش مجازی در دانشآموزان بوده است. در بررسیهای انجامشده پیرامون علل ایجاد این پیامدها، محیط قرنطینه افراد (محیط مسکونی) مهمترین نقش را در پیدایش این پیامدها داشته است. ازاینرو بررسی ارتباط افراد با محیط قرنطینه اهمیتی دوچندان مییابد. بنابراین لازم است تا کلیه عوامل مؤثر بر دانشآموزان در محیط قرنطینه آنها مورد بازبینی قرار گیرد و باتوجهبه اهمیت محیط خانه برای فرد بررسی شاخصهای محیطی مؤثر بر فرد امری ضروری است. لذا، باتوجهبه اهمیت تأثیر محیط خانه بر فرد، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل استرسزا در محیط مسکونی دانشآموزان قرنطینهشده و همچنین در پی شناسایی مؤلفههای برجسته تداعی معنا مؤثر بر کاهش استرس قرنطینهشدگان در محیط مسکونی انجام شده است. مطالعه کیفی (اکتشافی) حاضر با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. در این روش اطلاعات از منابع معتبر موجود و انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با دانشآموزان ناحیه (3) شهر اصفهان که بر مبنای ملاکهای نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند و نمونهگیری تا رسیدن به حد اشباع ادامه یافته است. برای تجزیهوتحلیل یافتهها از شیوه تحلیل کلایزی با استفاده از نرمافزار اطلس تی-آی، دادهها دستهبندی و توصیف شدهاند. یافتههای پژوهش شامل 3 مضمون اصلی و 11 زیرمضمون با 57 شواهد است. نتایج حاکی از این مطلب است که برای کاهش استرس دانشآموزان ناشی از قرنطینه خانگی به علت شیوع بیماری و آموزش مجازی باتوجهبه زمان طولانی قرنطینه، میتوان با ارتقای شاخص سرزندگی در محیط و ایجاد لایههای محیطی متفاوت در فضا، تنش فردی دانشآموز را در چندلایه کردن محیط و گذراندن بهتر زمان طولانی قرنطینه کاهش داد.
Jahanbakhsh S, Rashtian S M, Hasanpour Kazeruni N, Atashpour S H. (2023). The role of meaning of place on reducing stress caused by home quarantine of students. JHRE. 42(184), 89-102. doi:DOI: 10.22034/42.184.89 URL: http://jhre.ir/article-1-2468-fa.html
جهانبخش صادق، رشتیان سید محمد، حسن پور کازرونی ناصر، آتشپور سید حمید. نقش معنای مکان بر کاهش استرس ناشی از قرنطینه خانگی دانشآموزان مسکن و محیط روستا 1402; 42 (184) :102-89 DOI: 10.22034/42.184.89