[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره فصلنامه :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اشتراک::
تماس با ما::
آخرین شماره پیش از چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: دوره 44، شماره 190 - ( 4-1404 ) ::
جلد 44 شماره 190 صفحات 60-45 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ادراکات محیط زندگی در کار از خانه؛ مطالعه موردی: اهواز در شرایط پاندمی
فرشیده امیدواری ، رضا خیرالدین*
گروه شهرسازی، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران. ، reza_kheyroddin@iust.ac.ir
چکیده:   (1830 مشاهده)
هدف: ادراکات ذهنی افراد از محیط زندگی تأثیر مستقیمی بر استراتژی‌ها و نحوه مداخله آن‌ها در محیط دارد. این ادراکات بسته به شرایط و عوامل مختلف، دستخوش تغییر شده و استراتژی‌های متنوعی برای سازگاری ایجاد می‌کنند. دوران کار از خانه در جریان همه‌گیری کووید-19، چالشی نوین در تعامل با محیط زندگی ایجاد کرد که نیازمند راهکارهای گوناگون بود. در این میان، شهر اهواز با‌توجه‌به چالش‌های اقلیمی نظیر ریزگردها، امواج گرمایی، و سیلاب‌ها، به محیطی خاص برای بررسی این تعاملات بدل شده است. با‌توجه‌به احتمال تداوم کار از خانه به‌عنوان راهکاری برای مدیریت بحران‌ها، پژوهش‌های مرتبط تاکنون کمتر به نقش ادراکات ساکنان در مناسب‌سازی محیط زندگی پرداخته‌اند.
روش پژوهش: این مقاله با استفاده از روش Q و تکنیک دلفی، به بررسی ادراکات ذهنی ساکنان اهواز و استراتژی‌های آن‌ها در مواجهه با محیط زندگی در شرایط کار از خانه می‌پردازد. هدف پژوهش، شناسایی الگوهای ذهنی ساکنان و ارائه راهکارهایی متناسب با این الگوها است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش‌شناسی، آمیخته است. جامعه آماری شامل ساکنان اهواز است که در دوران قرنطینه ناشی از کووید-19 به کار از خانه مشغول بودند. داده‌ها در بخش کیفی با تحلیل مصاحبه‌های باز از 14 نفر و مرور ادبیات گردآوری و بر اساس آن جداول Q تهیه و توسط 51 نفر تکمیل شد. تحلیل داده‌ها به شناسایی 10 دسته الگوی ذهنی شامل رفتارگرا، امکان‌گرا، فردگرا، نیازگرا، مداخله‌گرا، کیفیت‌گرا، انسان‌گرا، توسعه‌گرا، تجربه‌گرا و مطلوب‌گرا انجامید. اعتبار داخلی از‌طریق نظر متخصصان و اعتبار خارجی با آلفای کرونباخ (865/0) تأیید شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهند که محیط زندگی در اهواز فاقد قابلیت‌های کافی برای حمایت از کار از خانه
مؤثر است.

نتیجه‌گیری: این پژوهش پیشنهاد می‌دهد که طراحی و بهبود محیط ساخته‌شده باید با‌توجه‌به ادراکات و نیازهای گروه‌های مختلف ذهنی انجام شود. ازجمله پیشنهادها می‌توان به طراحی فضاهای انعطاف‌پذیر، تقویت زیرساخت‌های دیجیتال، توسعه فضاهای سبز و مسیرهای پیاده‌روی ایمن، و برگزاری رویدادهای اجتماعی محله‌ای اشاره کرد. این اقدامات می‌توانند کیفیت زندگی را در شرایط کار از خانه ارتقا داده و سازگاری شهر را افزایش دهند.
واژه‌های کلیدی: ادراک، همه‌گیری کووید-19، کار از خانه، محیط ساخته‌شده، اهواز، بیگانگی با فضا، روش Q.
متن کامل [PDF 1398 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سکونتگاههای شهری و روستایی
دریافت: 1403/10/15 | پذیرش: 1404/4/11 | انتشار: 1404/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omidvari F, Kheyroddin R. (2025). Classifying perceptions of living environments in WFH; case study: Ahvaz during COVID-19. JHRE. 44(190), 45-60. doi:https://doi.org/10.22034/44.190.45
URL: http://jhre.ir/article-1-2585-fa.html

امیدواری فرشیده، خیرالدین رضا.(1404). شناسایی ادراکات محیط زندگی در کار از خانه؛ مطالعه موردی: اهواز در شرایط پاندمی مسکن و محیط روستا 44 (190) :60-45 https://doi.org/10.22034/44.190.45

URL: http://jhre.ir/article-1-2585-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 44، شماره 190 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مسکن و محیط روستا Housing and Rural Environment
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4722
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)