[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره فصلنامه :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اشتراک::
تماس با ما::
آخرین شماره پیش از چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر وضوح و خوانایی بر کاهش صدمات ناشی از زلزله در فضاهای آموزشی در شیراز
ساناز کلهر* ، علیرضا نوریان ، سارا زهری
، sanaz.kalhor@gmail.com
چکیده:   (17 مشاهده)
هدف : شناسایی مولفه‌های موثر بر وضوح و خوانایی در فضاهای آموزشی که می‌توانند به تسهیل حرکت و جهت‌یابی در مدارس منجر شده و در شرایط بحران نظیر زلزله، به تخلیه سریع‌تر و کاهش خسارات جانی کمک کنند.
روش پژوهش : روش تحقیق این پژوهش از دو بخش کیفی و کمی تشکیل شده است. بخش اول به روش تحلیلی-توصیفی است که شامل مطالعات کتابخانه­ ای و بررسی نمونه های موردی است. در بخش مطالعات کتابخانه ­ای مفهوم خوانایی و مولفه­ های موثر بر آن مورد بحث قرار می گیرد. سپس ده مدرسه از مدارس دخترانه ­ی شهر شیراز در مقطع متوسطه­ ی دوم که در طراحی فضاهای آن­ها مولفه­ های موثر در ارتقای سطح خوانایی مدنظر قرار گرفته است انتخاب شدند تا ساماندهی فضایی آن­ها مورد بررسی قرار ­گیرد و انطباق یا عدم انطباق ساختار این مدارس با معیارهای خوانایی در نمونه ­ها تحلیل ­شوند. در ادامه تحقیق میدانی، با هدف شناسایی میزان اهمیت مولفه ­های خوانایی و میزان تاثیر آن­ها برکاهش صدمات ناشی از بحران، تعداد 450 پرسشنامه میان پرسنل مدارس، معلمان و دانش­آموزان مدارس شیراز توزیع گردید. در نهایت تجزیه و تحلیل داده­ ها با بهره­ گیری از نرم افزار Spss منجر به استخراج راهکارهای ارتقای خوانایی فضای مدارس با هدف کاهش صدمات جانی در حین بروز زلزله گردید.
یافته های پژوهش : عواملی چون طول و تعدد راه‌ها، درجه محصوریت و تمایز حوزه‌ها، وجود گره‌های قوی، انعطاف پذیری و شاخص بودن لبه­ ها، تعدد و تمایز نشانه‌ها که مولفه ­های خوانایی هستند، تأثیر بسزایی در تسهیل جهت‌یابی و کاهش صدمات در هنگام زلزله دارند. به‌ویژه حوزه‌ها و راه‌های خروجی با بیشترین تأثیرگذاری شناسایی شدند.
 نتیجه گیری : نتایج به دست آمده نشان می دهد بین مولفه­ های موثر بر خوانایی کالبدی فضاهای آموزشی که موجب افزایش سهولت جهت یابی حین بحران می­ شوند و کاهش صدمات ناشی از زلزله، رابطه قوی وجود دارد. به نحوی که با ارتقای سطح خوانایی مسیر و دسترسی ­های بنا، عملکرد صحیح در خروج اضطراری نیز ارتقا می­ یابد. به عبارتی می­توان بیان کرد برای خروج سریع و صحیح افراد به خوانایی راه­ها و دسترسی­ ها و راهنمایی و کمک به افراد در شرایط بحرانی نیاز است
واژه‌های کلیدی: وضوح، خوانایی، زلزله، فضای آموزشی، مدرسه، شیراز
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماری
دریافت: 1402/12/15 | پذیرش: 1404/4/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مسکن و محیط روستا Housing and Rural Environment
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4718
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)