هدف :شناسایی مولفههای موثر بر وضوح و خوانایی در فضاهای آموزشی که میتوانند به تسهیل حرکت و جهتیابی در مدارس منجر شده و در شرایط بحران نظیر زلزله، به تخلیه سریعتر و کاهش خسارات جانی کمک کنند. روش پژوهش :روش تحقیق این پژوهش از دو بخش کیفی و کمی تشکیل شده است. بخش اول به روش تحلیلی-توصیفی است که شامل مطالعات کتابخانه ای و بررسی نمونه هایموردی است. در بخش مطالعات کتابخانه ای مفهوم خوانایی و مولفه های موثر بر آن مورد بحث قرار می گیرد. سپس ده مدرسه از مدارس دخترانه ی شهر شیراز در مقطع متوسطه ی دوم که در طراحی فضاهای آنها مولفه های موثر در ارتقای سطح خوانایی مدنظر قرار گرفته است انتخاب شدند تا ساماندهی فضایی آنها مورد بررسی قرار گیرد و انطباق یا عدم انطباق ساختار این مدارس با معیارهای خوانایی در نمونه ها تحلیل شوند. در ادامه تحقیق میدانی، با هدف شناسایی میزان اهمیت مولفه های خوانایی و میزان تاثیر آنها برکاهش صدمات ناشی از بحران، تعداد 450 پرسشنامه میان پرسنل مدارس، معلمان و دانشآموزان مدارس شیراز توزیع گردید.در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها بابهره گیری از نرم افزارSpssمنجر به استخراج راهکارهای ارتقای خوانایی فضای مدارس با هدف کاهش صدمات جانی در حین بروز زلزله گردید. یافته های پژوهش : عواملی چون طول و تعدد راهها، درجه محصوریت و تمایز حوزهها، وجود گرههای قوی، انعطاف پذیری و شاخص بودن لبه ها، تعدد و تمایز نشانهها که مولفه های خوانایی هستند، تأثیر بسزایی در تسهیل جهتیابی و کاهش صدمات در هنگام زلزله دارند. بهویژه حوزهها و راههای خروجی با بیشترین تأثیرگذاری شناسایی شدند. نتیجه گیری : نتایج به دست آمده نشان می دهد بین مولفه هایموثر بر خواناییکالبدی فضاهای آموزشی که موجب افزایش سهولت جهت یابی حین بحرانمی شوند و کاهش صدمات ناشی از زلزله، رابطه قوی وجود دارد. به نحوی که با ارتقای سطح خوانایی مسیر و دسترسی های بنا، عملکرد صحیح در خروج اضطراری نیز ارتقا می یابد. به عبارتی میتوان بیان کرد برای خروج سریع و صحیح افراد به خوانایی راهها و دسترسی ها و راهنمایی و کمک به افراد در شرایط بحرانی نیاز است.