آموزش شهروندی و رویکرد محله محوری: نقش نهادها و ارکان محلهای در آموزش شهروندی
|
مصطفی حسین آبادی*، علی اکبر تقوایی |
دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس تهران |
|
چکیده: (10303 مشاهده) |
کشور ایران با دارا بودن سابقه هفتهزار ساله شهرنشینی از پیشینه درخشانی در این زمینه برخوردار است، اما همزمان با این امر، شهروندی و مفهوم آن در بستر زمان درکشور ما پیشرفت مناسبی نداشته است. بسیاری از شهر نشینان با اینکه در حوزه جغرافیایی شهر ساکن هستند از حقوق و تکالیف خود بیاطلاع هستند. اکنون باید این سوال را مطرح کرد که برای تسهیل فرایند تبدیل شهرنشینان به شهروندانی مشارکتجو و فعال در عرصه عمومی که به حقوق خود واقف باشند چه باید کرد؟ همانگونه که هر هنر و مهارتی نیاز به تمرین و ممارست دارد شهروند شدن نیز مانند بسیاری از مفاهیم و صورتهای دستساخته بشر نیاز به یاد گیری و آموزش و سپس تمرین دارد. رویکرد محله محوری در واقع سپردن بخشی از امور به نهادهای محلهای است. در تاریخ شهرنشینی محله همواره به عنوان عنصر تنظیم روابط شهروندی نقشی فعال و موفق داشته است. در این مقاله سعی شده است ضمن بیان مفاهیم شهروندی و اهمیت آموزش آن، نقش هر یک از نهادها و ارکان محلهای در آموزش صحیح شهروندی بیان گردد. |
|
|
|
متن کامل [PDF 154 kb]
(38 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1390/8/10 | انتشار: 1388/2/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|