[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره فصلنامه :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اشتراک::
تماس با ما::
آخرین شماره پیش از چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: دوره 31، شماره 137 - ( فصلنامه 1391 ) ::
جلد 31 شماره 137 صفحات 36-17 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه دانش و صناعت بومی در آموزش معماری امروز
حسین مهدوی پور*، عاطفه جعفری
چکیده:   (11820 مشاهده)
یکی از پارامترهای مهم هر معماری، تکنیک یا فرایند ساخت آن است. هر معماری متناسب با شخصیت یا هویت خود، دارای یک روش، تکنیک و پروسه خاص است، ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و یکسان شدن جزئیات و تکنیک‌های ساخت، همچنین استاندارد شدن بسیاری از تجهیزات این تفاوت‌ها از بین رفته و سیمای مناطق مختلف یکسان ساخته می‌شود. بخش قابل توجهی از این مشکلات به آموزش معماری، تربیت معماران و متخصصان این رشته مربوط است و بی‌تردید قسمتی از این آموزش و تربیت به بخش آموزش تکنولوژی مربوط است زیرا نظام تکنولوژی طوری تعریف و تنظیم شده است که در برابر خصیصه-های فرهنگی و محلی، حساسیت چندانی نداشته باشد. درنتیجه با توجه به تأثیر تکنولوژی بر سیستم‌های فرهنگی و در اینجا معماری، قطعاً درنگ و تعمق بیشتری به خصوص در حوزۀ آموزش معماری مورد نیاز است. این مقاله جست‌وجویی است برای اتخاذ رویکردی مناسب در خصوص ماهیت تکنولوژی و مسئله‌ آن در محتوای برنامه‌های آموزشی رشته معماری که هم‌اکنون در کشور ما به اجرا گذاشته می‌شود. بدین منظور این مقاله شامل دو بخش: بخش اول آفت‌شناسی و نقد و بررسی سرفصل موجود بر اساس هدف مقاله و بخش دوم در جستجوی ارائه راهکار مناسب جهت حل مسئله در سه حوزه: 1. محتوای سرفصل 2. رویکرد آموزشی و 3. طراحی فضای آموزشی می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: معماری، بوم، ‌‌صناعت بومی، تکنولوژی بومی، آموزش معماری
متن کامل [PDF 611 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/3/27 | پذیرش: 1393/4/17 | انتشار: 1393/4/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Role of Indigenous knowledge and Technology in today's Architectural Education . JHRE 2012; 31 (137) :17-36
URL: http://jhre.ir/article-1-327-fa.html

مهدوی پور حسین، جعفری عاطفه. جایگاه دانش و صناعت بومی در آموزش معماری امروز. مسکن و محیط روستا. 1391; 31 (137) :17-36

URL: http://jhre.ir/article-1-327-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 137 - ( فصلنامه 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مسکن و محیط روستا Journal of Housing and Rural Environment
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645