گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. ، mr.haghi@razi.ac.ir
چکیده: (826 مشاهده)
هدف: در عرصه طراحی پژوهی، یکی از رویکردهای تبیینکننده ماهیت طراحی سعی نموده که طراحی را بهمثابه بلاغت معرفی نماید. این نوشتار نیز به دنبال شناسایی وجوه بلاغی طراحی در متقاعد نمودن مخاطبین خود بوده است. نظر به اهمیت مسکن، بهعنوان یکی از مهمترین محصولات طراحی معماری، پژوهش پیشرو به وجوه بلاغی در واحدهای مسکونی شهر کرمانشاه معطوف شده است. روش پژوهش: روش به کار گرفتهشده در این پژوهش پیمایشی است. برای این کار، ابتدا ابعاد و شاخصهای مؤثر بر مطلوبیت مسکن، از پژوهشهای معتبر (عمدتاً) داخلی استخراج شد. سپس نظرات خریداران ازطریق ابزار پرسشنامه پیمایش و جمعآوری گردید تا درنهایت، وجوه متقاعدکننده آنها شناسایی شود. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان کرمانشاهی است که در پنج سال اخیر، واحد مسکونی خریداری کردهاند. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام پذیرفته و حجم نمونه نیز باتوجهبه تعداد متغیرها (35 متغیر) برابر با 120 نفر بوده است که بیش از 3 برابر تعداد متغیرهاست و برای تحلیل آماری مناسب است. تجزیهوتحلیل دادهها در نرمافزار آماری SPSS و به کمک مدلهای تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون چندمتغیره خطی انجام گرفته است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که تنها 28 متغیر از 35 متغیر مطلوبیت مسکن بر متقاعد شدن خریداران مؤثر بودهاند. یافتهها همچنین مؤید آن است که طرحی از مسکن، متقاعدکننده خریداران کرمانشاهی بوده که ویژگیهای زیر را داشته است: 1- پاسخگوی رفتارهای جمعی/اجتماعی افراد. 2- پاسخگوی نیاز به تفکیک زندگی فردی/جمعی آنها. 3- فراهمآورنده امکانات و تسهیلات مناسب برای زندگی. 4- دارا بودن نمود بیرونی مناسب برای بهرهبرداران. نتیجهگیری: نتایج مقاله حاضر نشان میدهد که در طراحی و ساخت واحدهای مسکونی شهر کرمانشاه، توجه به هزینه، شیوههای ساختمانی، ایمنی و قابلیت انعطاف در مسکن ازجمله متغیرهایی هستند که کمتر موردتوجه قرار گرفتهاند. این مسئله ضرورت توجه جدیتر به عوامل مغفولمانده را از آموزش دانشجویان معماری گرفته تا مجریان و ناظران حوزه ساختوساز نمایان میسازد.
Goudini J, Haghi M R, Karami M. (2024). Identifying rhetorical aspects of architectural design process products; case study: apartment designs in Kermanshah city from buyers’ perspective. JHRE. 43(187), 27-40. doi: https://doi.org/10.22034/43.187.3 URL: http://jhre.ir/article-1-2493-fa.html
گودینی جواد، حقی محمدرضا، کرمی مریم. شناسایی وجوه بلاغی محصولات فرایند طراحی معماری؛ مطالعه موردی: طرحهای آپارتمانی شهر کرمانشاه از منظر خریداران مسکن و محیط روستا 1403; 43 (187) :40-27 https://doi.org/10.22034/43.187.3