[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره فصلنامه :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اشتراک::
تماس با ما::
آخرین شماره پیش از چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: دوره 40، شماره 173 - ( 3-1400 ) ::
جلد 40 شماره 173 صفحات 161-149 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش بازنمایی معماری بر شکل گیری تصویر ذهنی مقصد گردشگران (مطالعه موردی: اقامتگاه های سنتی به شیوه نظریه داده بنیاد)
فائزه توسلی آرا ، غلامرضا طلیسچی* ، سیدجلیل موسوی ، ناصر رضایی
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا ، همدان، ایران ، talischi@basu.ac.ir talischi@basu.ac.ir
چکیده:   (2470 مشاهده)
این مطالعه، با هدف تبیین نقش بازنمایی مکان در شکل‌گیری تصویر ذهنی گردشگران از اقامتگاه‌های سنتی انجام شد. بازنمایی معماری اقامتگاه­های سنتی در فضای مجازی به عنوان یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی موثر در شکل‌گیری تصویر مقصد گردشگران از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه اقامتگاههای سنتی به‎عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌­های گردشگری شهرهای تاریخی، مورد توجه گردشگران است. این گردشگران به طور وسیعی از اطلاعات بصری و کلامی مندرج در رسانه­های برخط برای شناسایی و انتخاب مقاصد خود بهره­ می­برند. با بهره‌گیری از رویکردی کیفی، داده‌های تحقیق از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 32 نفر از گردشگران داخلی و خارجی، راهنمایان مجرب گردشگری و کارشناسان تولید محتوا و مدیران اقامتگاه‌های سنتی و نیز مشاهدات میدانی، گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه نظریه نهایی از روش نظریه داده بنیاد ابداعی کوربین و استراوس استفاده شد. بر مبنای این شیوه، از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی، یافته‌های تحقیق، ترسیم و در قالب یک مدل پارادایمی متشکل از سه بعد شرایط، راهبردها و پیامدها، ارائه گردید. یافته‌های به‎دست آمده شامل 9 مقوله فرعی، متشکل از فضای مجازی، بازنمایی مکان محور، گردشگری فرهنگی، بستر جغرافیایی مقصد، عوامل مدیریتی،گردشگر، ارزیابی باواسطه مکان، تعامل و تبادل برخط و ارتقا تصویرذهنی است. مقوله اصلی این تحقیق، تجربه باواسطه مکان است که مقولات فرعی را در بر میگیرد. ارائه مدل مفهومی برای توضیح روابط میان مقولات نشان می‌دهد که مقوله بازنمایی مکان‌محور، به‌عنوان مهمترین علت ایجاد تجربه باواسطه مکان، امکان توسعه ادراکات از محیط را فراهم می‌آورد که در سه دسته بازنمایی معمارانه، بازنمایی وجوه معنایی و بازنمایی فعالیتها و رویدادها طبقه‌بندی می‌شود. نقش بازنمایی معماری با
تبیین چگونگی شکل
گیری تصویر ذهنی گردشگران از اقامتگاههای سنتی در فضای مجازی، انجام شد. نتایج این مطالعه می‌تواند به معماران در فهم ادراکات و شناخت گردشگران از اقامتگاههای سنتی در فضای مجازی و همچنین چگونگی بازنمایی بناهای تاریخی در رسانه کمک کند.

واژه‌های کلیدی: تصویر ذهنی از مقصد، بازنمایی معماری، فضای مجازی، بناهای تاریخی
متن کامل [PDF 1402 kb]   (1050 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماری
دریافت: 1400/1/18 | پذیرش: 1400/3/26 | انتشار: 1400/3/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavasoli ara F, Talischi G, Mousavi S J, Rezai N. The Role of Architectural Representation on the Formation of the Mental Image of Tourist Destination (Case Study: Traditional Dwellings in the Data Theory Method). JHRE 2021; 40 (173) :149-161
URL: http://jhre.ir/article-1-2163-fa.html

توسلی آرا فائزه، طلیسچی غلامرضا، موسوی سیدجلیل، رضایی ناصر. نقش بازنمایی معماری بر شکل گیری تصویر ذهنی مقصد گردشگران (مطالعه موردی: اقامتگاه های سنتی به شیوه نظریه داده بنیاد). مسکن و محیط روستا. 1400; 40 (173) :149-161

URL: http://jhre.ir/article-1-2163-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 173 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مسکن و محیط روستا Journal of Housing and Rural Environment
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645