زلزله بم و بروات یکی از مخربترین زلزله های ایران محسوب میشود که تلفات سنگینی به جای گذاشته است. اگرچه پس از جنگ شهرهایی چون خرمشهر و آبادان بازسازی شدند ولیکن این بازسازی بهعنوان اولین بازسازی شهری ناشی از سوانح طبیعی (زلزله) محسوب میشد که ابهامات و سؤالات فراوانی پیرامون بازسازی منطقه آسیبدیده پیش روی مسئولین قرار میداد. از اینرو عملکرد مدیریت بازسازی در فرایند تأمین مسکن آسیب دیدگان، تا حدود زیادی متفاوتتر از سوانح پیشین بوده است. همین امر باعث شده است تا لزوم تجزیه و تحلیل عملکرد مدیران بازسازی بم پس از زلزله بم مورد تأکید قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف برنامه بازسازی، از طریق سنجش رضایت آسیبدیدگان، تجزیه و تحلیل شود. پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر میزان رضایت آسیبدیدگان شهر بروات از عملکرد مدیران در بازسازی میپردازد. در این مقاله پس از ارائه چارچوب نظری تحقیق، شاخصهایی که میتواند بهعنوان معیاری برای ارزیابی رضایت آسیبدیدگان در نظر گرفته شود (براساس تجارب بازسازیهای گذشته)، استخراج شده است و فرضیات تحقیق بر مبنای آن بنا نهاده شده است. با بررسی میزان و نحوه عملکرد مدیران بر شاخصهای مذکور، میزان رضایت آسیبدیدگان سنجیده شده است. بدین منظور با استفاده از مطالعات میدانی، همبستگی بین شاخصها و رضایت از عملکرد مدیران بازسازی مورد بررسی قرارگرفته که در نهایت، همبستگی بالایی در اکثر شاخصها حاصل شده است. معنادار بودن هر یک از فرضیات تحقیق، مورد آزمون قرار گرفته و در نهایت مشخص شد که تقریباً رضایت قابل قبولی (از مدیران بازسازی) در فرایند بازسازی بروات وجود دارد و مدیریت بازسازی با وجود تمام مشکلات و کمبودها توانسته رضایت (نسبتاً خوب) بازماندگان را کسب نماید.
Omidvar B, Abbasi A, Aghajani M. People’s Satisfaction with Reconstruction Management after Bam Earthquake (Case Study of Baravat City). JHRE 2017; 36 (158) :103-116 URL: http://jhre.ir/article-1-362-fa.html
امیدوار بابک، عباسی احمدرضا، آقاجانی محمد، ظفری حسین. بررسی میزان رضایت مردم آسیبدیده شهر بروات از بازسازی پس از زلزله سال 1382 بم. مسکن و محیط روستا. 1396; 36 (158) :103-116