گروه برنامهریزی و توسعه اقتصادی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، f.momenii@atu.ac.ir
چکیده: (685 مشاهده)
هدف: هدفبرندسازی ایجادرابطهایبینآنچهشهرارائهمیدهد (هویت) وتصویر ذهنیادراکشدهافرادازشهر است. بهطوریکه جان لنگ تصویرذهنیمثبترالازمهماندگاریشهرهادررقابتجهانی قلمدادمیکندوراهبرد برندسازیمکانیرادراینراستامهم میداند. همچنینبینبرندسازیوتصویرذهنیرابطهای مستقیمدرنظر میگیرد.درواقعمفهومبرندسازیبهعنوانمجموعهاقداماتیبا ابزارهایمختلفدرراستایبه دستآوردن مزیتهایرقابتیمیان شهرهاباهدفجذبسرمایهوگردشگروتقویتهویتمحلی وشناساندنشهربه شهروندانشونهایتاًبهبودتصاویرداخلیو خارجیمعرفیشدهاست. برند مکان بهعنوانمجموعهاقداماتی تعریف میشود کهبا ابزارهایمختلفدرراستایبه دستآوردنمزیتهایرقابتیمیان مکانها یا شهرهاباهدفجذب سرمایه،گردشگر،تقویتهویتمحلی وشناساندنشهرها و مکانهابهشهروندانشونهایتاًبهبودتصاویرداخلیو خارجیمعرفیشدهاست. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی نقش برند مکان بر توسعه گردشگری روستای تاریخیگردشگری پالنگان است که ازلحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی است. روش پژوهش: جهت گردآوری اطلاعات از روش اسنادی-کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. در شیوه اسنادی، شاخصهای موردبررسی استخراجشدهاند و این شاخصها در قالب پرسشنامه تنظیم شده و درنهایت بهصورت پیمایش، پرسشنامه 45 سؤالی بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت در بین جامعه نمونه توزیع شد. یافتهها: جامعه آماری تحقیق را گردشگرانی که تابستان و پاییز سال 1402 روستای پالنگان را مقصد گردشگری خود قرار دادهاند، تشکیل میدهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید. نتیجهگیری: نتیجه پژوهش نشان داد که معیارهای کالبدی–زیستمحیطی، اجتماعی–فرهنگی، اقتصادی و مدیریتی به ترتیب در رتبه اول تا چهارم درجه اهمیت ازنظر گردشگران قرار دارند.
مومنی فرشاد، پیری اسماعیل. ارزیابی نقش برند مکانی بر انتخاب و توسعه فضایی مقصد گردشگری؛ مطالعه موردی: روستای تاریخی-گردشگری پالنگان مسکن و محیط روستا 1403; 43 (187) :94-83 https://doi.org/10.22034/43.187.7