[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره فصلنامه :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اشتراک::
تماس با ما::
آخرین شماره پیش از چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: دوره 43، شماره 187 - ( 7-1403 ) ::
جلد 43 شماره 187 صفحات 94-83 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی نقش برند مکانی بر انتخاب و توسعه فضایی مقصد گردشگری؛ مطالعه موردی: روستای تاریخی-گردشگری پالنگان
فرشاد مومنی* ، اسماعیل پیری
گروه برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، f.momenii@atu.ac.ir
چکیده:   (685 مشاهده)
هدف: هدف برندسازی ایجاد رابطه‌ای بین آنچه شهر ارائه می‌دهد (هویت) و تصویر ذهنی ادراک‌شده افراد از شهر است. به‌طوری‌که جان لنگ تصویر ذهنی مثبت را لازمه ماندگاری شهرها در رقابت جهانی قلمداد می‌کند و راهبرد برندسازی مکانی را در این راستا مهم می‌داند. همچنین بین برندسازی و تصویر ذهنی رابطه‌ای مستقیم در نظر می‌گیرد. درواقع مفهوم برندسازی به‌عنوان مجموعه اقداماتی با ابزارهای مختلف در راستای به دست آوردن مزیت‌های رقابتی میان شهرها با هدف جذب سرمایه و گردشگر و تقویت هویت محلی و شناساندن شهر به شهروندانش و نهایتاً بهبود تصاویر داخلی و خارجی معرفی شده است. برند مکان  به‌عنوان مجموعه اقداماتی تعریف می‌شود که با ابزارهای مختلف در راستای به دست آوردن مزیت‌های رقابتی میان مکان‌ها یا شهرها با هدف جذب سرمایه، گردشگر، تقویت هویت محلی و شناساندن شهرها و مکان‌ها به شهروندانش و نهایتاً بهبود تصاویر داخلی و خارجی معرفی شده است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی نقش برند مکان بر توسعه گردشگری روستای تاریخی گردشگری پالنگان است که ازلحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی است.
روش‌ پژوهش: جهت گردآوری اطلاعات از روش اسنادی-کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده است. در شیوه اسنادی، شاخص‌های موردبررسی استخراج‌شده‌اند و این شاخص‌ها در قالب پرسش‌نامه تنظیم ‌شده و درنهایت به‌صورت پیمایش، پرسش‌نامه 45 سؤالی بر اساس طیف پنج گزینه‌ای لیکرت در بین جامعه نمونه توزیع شد.
یافته‌ها: جامعه آماری تحقیق را گردشگرانی که تابستان و پاییز سال 1402 روستای پالنگان را مقصد گردشگری خود قرار داده‌اند، تشکیل می‌دهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید.
نتیجه‌گیری: نتیجه پژوهش نشان داد که معیارهای کالبدیزیست‌محیطی، اجتماعیفرهنگی، اقتصادی و مدیریتی به ترتیب در رتبه اول تا چهارم درجه اهمیت ازنظر گردشگران قرار دارند.

 
واژه‌های کلیدی: برندسازی، برند مکان، گردشگری، روستای پالنگان
متن کامل [PDF 1137 kb]   (154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سکونتگاههای شهری و روستایی
دریافت: 1402/9/12 | پذیرش: 1403/6/28 | انتشار: 1403/6/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni F, Piri E. (2024). Evaluating the role of place brand on tourism development; case study: palangan historical-tourist village. JHRE. 43(187), 83-94. doi:https://doi.org/10.22034/43.187.7
URL: http://jhre.ir/article-1-2502-fa.html

مومنی فرشاد، پیری اسماعیل. ارزیابی نقش برند مکانی بر انتخاب و توسعه فضایی مقصد گردشگری؛ مطالعه موردی: روستای تاریخی-گردشگری پالنگان مسکن و محیط روستا 1403; 43 (187) :94-83 https://doi.org/10.22034/43.187.7

URL: http://jhre.ir/article-1-2502-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 43، شماره 187 - ( 7-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مسکن و محیط روستا Housing and Rural Environment
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4692
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)