[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره فصلنامه :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اشتراک::
تماس با ما::
آخرین شماره پیش از چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: دوره ۴۳، شماره ۱۸۵ - ( ۳-۱۴۰۳ ) ::
جلد ۴۳ شماره ۱۸۵ صفحات ۳۰-۱۳ برگشت به فهرست نسخه ها
برهم‌کنش فضای درون و بیرون در فضاهای یادگیری غیررسمی مدارس معماری؛ مطالعه موردی: پردیس هنرهای زیبا و مدرسه عالی مدیریت
صفیه شاه حسینی ، محمدرضا بمانیان*
استاد، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، Bemanian@modares.ac.ir
چکیده:   (۱۰۴۶ مشاهده)
هدف: امروزه، یکی از موارد مهم در نظام موفق آموزشی، خلق فضای مناسب برای تحقق اهداف یادگیری است. دانش‌های محیطی ازجمله معماری با بسترسازی مناسب محیط در جهت نیل به یادگیری اثربخش، نقش بسزایی ایفا می‌کنند. علاوه بر آموزش رسمی، یکی از قابلیت‌های دانشگاه‌ها فراهم آوردن بستری برای آموزش غیررسمی در فضاهای باز و بسته است. زندگی اجتماعی دانشجویان در تمام فضاهای رسمی و غیررسمی دانشکده می‌تواند به‌طور‌ گسترده‌ای فرایند یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر قصد دارد مؤلفه‌های کیفی برهم‌کنش فضای درون و بیرون در فضاهای غیررسمی مدارس معماری را بررسی و تحلیل نماید. رابطه بین فضای باز و بسته (بیرون و درون) نه‌تنها گفتمانی برای فضای معماری به وجود می‌آورد، بلکه متعهد به ایجاد گفتمانی بین دانشجویان در فضاهای یادگیری غیررسمی است. فضاهای غیررسمی مدارس معماری چگونه فرصت‌های لازم برای اثربخش‌ترین شکل یادگیری با استفاده از مؤلفه‌های کیفی برهم‌کنش فضای درون و بیرون فراهم می‌آورد. هدف اصلی ارائه شاخص‌های مکانی مؤثر بر یادگیری در فضاهای غیررسمی است.
یافته‌ها: سؤالی که در این پژوهش مطرح می‌شود؛ توجه به اصل برهم‌کنش درون و بیرون در فضاهای غیررسمی چه تأثیری بر طراحی مدارس معماری دارد؟ برای پاسخ دادن به سؤال تحقیق، ضمن گردآوری اظهارات پژوهشگران در مورد نقش محیط ساخته‌شده در یادگیری غیررسمی، تلاش شده تا با مطالعه کیفی پردیس هنرهای زیبا و دانشگاه عالی مدیریت تهران به‌عنوان دو مطالعه موردی از مدارس ایران، به بررسی برهم‌کنش درون و بیرون (فضای باز و بسته) و عوامل محیطی تأثیرگذار در تسهیل یا ایجاد محدودیت برای یادگیری غیررسمی بپردازد. سپس با‌توجه‌به متغیرهای به‌دست‌آمده در تحلیل کیفی، پرسش‌نامه‌ای با‌توجه‌به هدف تحقیق تنظیم و از 70 دانشجوی معماری خواسته شد که به این پرسش‌نامه پاسخ دهند. در آخر با استفاده از نرم‌افزار SPSS به تحلیل کمی یافته‌ها پرداخته شد.
نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داده است که در معماری پردیس هنرهای زیبا بیشتر به شفافیت بصری- ادراکی و در معماری مدرسه عالی مدیریت بیشتر به شفافیت معنایی- مفهومی توجه شده است.

 
واژه‌های کلیدی: یادگیری غیررسمی، تعامل درون و بیرون، پیوستگی و شفافیت فضایی، مدارس معماری.
متن کامل [PDF 1664 kb]   (۴۲۵ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماری
دریافت: 1401/9/9 | پذیرش: 1403/1/30 | انتشار: 1403/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahhosseini S, Bemanian M R. (2024). The Pathology of the Interaction of Inside and Outside Space in the Informal learning Spaces of Architecture Schools; Case study: College of Fine Arts and Higher School of Management. JHRE. 43(185), 13-30. doi: https://doi.org/10.22034/43.185.13
URL: http://jhre.ir/article-1-2403-fa.html

شاه حسینی صفیه، بمانیان محمدرضا. برهم‌کنش فضای درون و بیرون در فضاهای یادگیری غیررسمی مدارس معماری؛ مطالعه موردی: پردیس هنرهای زیبا و مدرسه عالی مدیریت مسکن و محیط روستا ۱۴۰۳; ۴۳ (۱۸۵) :۳۰-۱۳ https://doi.org/۱۰,۲۲۰۳۴/۴۳.۱۸۵.۱۳

URL: http://jhre.ir/article-۱-۲۴۰۳-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 43، شماره 185 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مسکن و محیط روستا Housing and Rural Environment
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4688
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)