استاد، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، Bemanian@modares.ac.ir
چکیده: (۱۰۴۶ مشاهده)
هدف: امروزه، یکی از موارد مهم در نظام موفق آموزشی، خلق فضای مناسب برای تحقق اهداف یادگیری است. دانشهای محیطی ازجمله معماری با بسترسازی مناسب محیط در جهت نیل به یادگیری اثربخش، نقش بسزایی ایفا میکنند. علاوهبرآموزشرسمی،یکیازقابلیتهایدانشگاههافراهم آوردن بستری برای آموزش غیررسمی در فضاهایباز و بسته است. زندگیاجتماعیدانشجویاندرتمامفضاهایرسمیوغیررسمیدانشکدهمیتواندبهطور گستردهای فرایندیادگیریراتحتتأثیرقراردهد. روش پژوهش: پژوهشحاضرقصددارد مؤلفههای کیفی برهمکنش فضای درون و بیرون در فضاهای غیررسمی مدارس معماری را بررسی و تحلیل نماید. رابطه بین فضای باز و بسته (بیرون و درون) نهتنها گفتمانی برای فضای معماری به وجود میآورد، بلکه متعهد به ایجاد گفتمانی بین دانشجویان در فضاهای یادگیری غیررسمی است. فضاهای غیررسمی مدارس معماری چگونه فرصتهای لازم برای اثربخشترین شکل یادگیری با استفاده از مؤلفههای کیفی برهمکنش فضای درون و بیرون فراهم میآورد. هدف اصلی ارائه شاخصهای مکانی مؤثر بر یادگیری در فضاهای غیررسمی است. یافتهها: سؤالی کهدراینپژوهشمطرحمیشود؛ توجهبه اصلبرهمکنش درون و بیرون درفضاهایغیررسمیچهتأثیریبرطراحیمدارس معماریدارد؟ برای پاسخ دادن به سؤال تحقیق، ضمن گردآوری اظهارات پژوهشگران در مورد نقش محیط ساختهشده در یادگیری غیررسمی، تلاش شده تا با مطالعه کیفی پردیس هنرهای زیبا و دانشگاه عالی مدیریت تهران بهعنوان دو مطالعه موردی از مدارس ایران، به بررسی برهمکنش درون و بیرون (فضای باز و بسته) و عوامل محیطی تأثیرگذار در تسهیل یا ایجاد محدودیت برای یادگیری غیررسمی بپردازد. سپس باتوجهبه متغیرهای بهدستآمده در تحلیل کیفی، پرسشنامهای باتوجهبه هدف تحقیق تنظیم و از 70 دانشجوی معماری خواسته شد که به این پرسشنامه پاسخ دهند. در آخر با استفاده از نرمافزار SPSSبه تحلیل کمی یافتهها پرداخته شد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داده است که در معماری پردیس هنرهای زیبا بیشتر به شفافیت بصری- ادراکی و در معماری مدرسه عالی مدیریت بیشتر به شفافیت معنایی- مفهومی توجه شده است.
Shahhosseini S, Bemanian M R. (2024). The Pathology of the Interaction of Inside and Outside Space in the Informal learning Spaces of Architecture Schools; Case study: College of Fine Arts and Higher School of Management. JHRE. 43(185), 13-30. doi: https://doi.org/10.22034/43.185.13 URL: http://jhre.ir/article-1-2403-fa.html
شاه حسینی صفیه، بمانیان محمدرضا. برهمکنش فضای درون و بیرون در فضاهای یادگیری غیررسمی مدارس معماری؛ مطالعه موردی: پردیس هنرهای زیبا و مدرسه عالی مدیریت مسکن و محیط روستا ۱۴۰۳; ۴۳ (۱۸۵) :۳۰-۱۳ https://doi.org/۱۰,۲۲۰۳۴/۴۳.۱۸۵.۱۳