Journal of Housing and Rural Environment
مسکن و محیط روستا
JHRE
Art & Architecture
http://jhre.ir
1
admin
2008-4994
1588-2615
8
10.22034
14
fa
jalali
1391
3
1
gregorian
2012
6
1
31
137
online
1
fulltext
fa
جایگاه دانش و صناعت بومی در آموزش معماری امروز
Role of Indigenous knowledge and Technology in today's Architectural Education
عمومى
General
پژوهشي
Research
یکی از پارامترهای مهم هر معماری، تکنیک یا فرایند ساخت آن است. هر معماری متناسب با شخصیت یا هویت خود، دارای یک روش، تکنیک و پروسه خاص است، ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و یکسان شدن جزئیات و تکنیکهای ساخت، همچنین استاندارد شدن بسیاری از تجهیزات این تفاوتها از بین رفته و سیمای مناطق مختلف یکسان ساخته میشود.
بخش قابل توجهی از این مشکلات به آموزش معماری، تربیت معماران و متخصصان این رشته مربوط است و بیتردید قسمتی از این آموزش و تربیت به بخش آموزش تکنولوژی مربوط است زیرا نظام تکنولوژی طوری تعریف و تنظیم شده است که در برابر خصیصه-های فرهنگی و محلی، حساسیت چندانی نداشته باشد. درنتیجه با توجه به تأثیر تکنولوژی بر سیستمهای فرهنگی و در اینجا معماری، قطعاً درنگ و تعمق بیشتری به خصوص در حوزۀ آموزش معماری مورد نیاز است.
این مقاله جستوجویی است برای اتخاذ رویکردی مناسب در خصوص ماهیت تکنولوژی و مسئله آن در محتوای برنامههای آموزشی رشته معماری که هماکنون در کشور ما به اجرا گذاشته میشود. بدین منظور این مقاله شامل دو بخش: بخش اول آفتشناسی و نقد و بررسی سرفصل موجود بر اساس هدف مقاله و بخش دوم در جستجوی ارائه راهکار مناسب جهت حل مسئله در سه حوزه: 1. محتوای سرفصل 2. رویکرد آموزشی و 3. طراحی فضای آموزشی میباشد.
One of the important issues in any architectural work is its construction technique. Each architecture in accordance with their identity or character has a method, technique and special process. But today with technological progress and similarity of construction techniques, details and standardization of many of equipments have caused these differences to be diminishing and make the image of different regions alike.
A considerable part of these problems is related to architectural education, in fact education of architects and experts in this field. Undoubtedly, part of this education and training is related to the Department of Education of Technology, because technology system has been defined in a way that has not much sensitivity in the cultural and local aspects. Consequently, with regard to the effect of technology on cultural system and here on architecture, definitely it needs more ponder, especially in the field of architectural education. This article is a search for adopting appropriate approach on the nature of technology and its problem in educational programs content of architectural field that have been implemented in Iran at the present time. To reach the objective, two parts have been considered: First section includes finding the existing problems, criticism and study the existing rubric based on the article's objective, and the second part to present a suitable solution in order to resolve the problem in three scopes: 1) Rubric content 2) Educational approach 3) Designing educational spaces.
معماری, بوم, صناعت بومی, تکنولوژی بومی, آموزش معماری
Architecture, Bum, Vernacular Industry, Vernacular technology, Architectural education.
17
36
http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-4-5&slc_lang=fa&sid=1
حسین
مهدوی پور
10031947532846003673
10031947532846003673
Yes
عاطفه
جعفری
10031947532846003674
10031947532846003674
No