Journal of Housing and Rural Environment
مسکن و محیط روستا
JHRE
Art & Architecture
http://jhre.ir
1
admin
2008-4994
1588-2615
8
10.22034
14
fa
jalali
1400
3
1
gregorian
2021
6
1
40
173
online
1
fulltext
fa
تأثیر مؤلفههای مکانی و محیطی روستا بر کیفیت و سطح آموزش
The Effects of Location and Environmental Indicators on the Quality and Level of Education
محیط کالبدی
محیط کالبدی
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">در میان مسائل مرتبط با توسعه کشور، آموزش از اصول بنیادی و درخت توسعه است و نظام آموزشی جامعه بهعنوان یکی از ارکان اصلی محقق شدن این هدف و رسیدن جوامع به عدالت اجتماعی محسوب میشود و سکونتگاههای روستایی در سطح کشور با جمعیت 20 میلیونی از ارکان اصلی تولید و نیروی انسانی بهحساب میآیند و آموزش صحیح این قشر از اهمیت زیادی برخوردار است. سطح پایین دسترسی به خدمات آموزشی در روستاهای کشور بهخصوص در استانهای جنوبی، جنوب شرقی و مرزی کشور و وجود مشکلات متفاوت لزوم نگرش و مدیریت ویژه در زمینه افزایش سطح و کیفیت آموزش برای تمامی روستاهای کشور را ایجاب میکند. نیاز به آموزشهای محلی و توسعه آن در مناطق روستایی باید از چالشهای اصلی پیشروی نظام آموزش کشور بهحساب آید. هدف اصلی این مقاله</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">،</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> بررسی سطح سواد و آموزش ساکنین روستایی استانهای کشور و بررسی و تحلیل مؤلفهها و شاخصهای اثرگذار بر ارتقای کیفیت آموزش در سطح روستاهای کشور است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و بهمنظور بررسی و دستهبندی معیارها و شاخصهای اثرگذار بر کیفیت آموزش در روستاهای کشور از روش وزندهی </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">AHP</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">و نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">MicMac</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">استفاده شده</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">است. در این مطالعات تعداد 29 شاخص در معیارهای آموزش که از طریق مطالعات کتابخانهای استخراج شدهاست و شامل معیارهای برنامههای آموزشی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">Ep</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">)، محیط آموزش و یادگیری (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">Le</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">)، تحقیق (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">Re</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">)، خدمات اجتماعی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">Ss</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">) و معلمها (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">Te</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">) و معیارهای محیطی شامل محیط اجتماعی و نهادی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">Se</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">)، محیط اقتصادی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">Ec</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">) و محیط طبیعی و کالبدی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">NE</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">)</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">است. میزان ناسازگاری مدل </span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">برابر با 08/0 و میزان پایداری سیستم در نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">MicMac</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">برابر با 96 درصد است که نشاندهنده مناسب بودن و قابلاعتماد بودن مشارکت انجام شدهاست.</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> نتایج نشان از اثرگذاری بیشتر مؤلفه محیطی نسبت به معیارهای عمومی و عام آموزش بر میزان کیفیت آموزش است. درحالحاضر شرایط اقتصادی، اشتغال و کیفیت زندگی ساکنین روستاهای استانهای مرکزی، جنوبی و مرزی کشور در شرایط نامناسبی قرار دارد که از اصول مؤثر بر کیفیت آموزش ساکنین روستایی و ارتقای سطح سواد بهحساب میآید.</span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;">Among the issues related to the development of the country, education is one of the basic principles and the tree of development. The educational system of the society is considered as one of the main pillars in realizing this goal and achieving social justice. Rural areas, with a population of 20 million, are considered as one of the main spots of production and human resources in the country. It is important to provide this large group with proper training. Poor accessibility to educational services in the country's villages, especially in the southern, southeastern and border provinces, and the existence of different problems call for special measures and proper management. This can increase the level and quality of education for all villages. The need for local education and its development in rural areas should be considered as one of the main challenges for the advancement of the country's education system. The main purpose of this article is to study the level of literacy and education of rural residents in the provinces of the country and to study and analyze the indicators and indicators affecting the quality of education in rural areas. The research method is descriptive-analytical and in order to study and classify the criteria and indicators affecting the quality of education in rural areas of the country, AHP weighting method and MicMac software have been used. In these studies, there are 29 indicators in the education criteria that are extracted through desk studies. These criteria include educational programs (Ep), teaching and learning environment (Le), research (Re), social services (Ss), teachers (Te). Environmental criteria include social and institutional environment (Se), economic environment (Ec) and natural and physical environment (NE). The model incompatibility is equal to 0.08 and the system stability in MicMac software is equal to 96%, which indicates the appropriateness and reliability of the partnership. The results showed that the environmental causes are more effective than the general criteria of education on the quality of education. Currently, the economic conditions, employment and quality of life of rural residents in the central, southern and border provinces of the country are in poor condition, which is one of the principles affecting the quality of education and literacy of rural residents.<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<span dir="RTL"></span></div>
آموزش, روستا, مؤلفههای محیطی و مکانی, سطح سواد
Education, Village, Environmental and Location Indicators, Literacy Level.
103
118
http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-4807-1&slc_lang=fa&sid=1
Bahareh
Nasr Zanjani
بهاره
نصر زنجانی
100319475328460016330
100319475328460016330
No
Department of Architecture, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
گروه معماری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
Zohreh
Torabi
زهره
ترابی
Zohreh.torabi@iauz.ac.ir
100319475328460016331
100319475328460016331
Yes
Department of Architecture, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
گروه معماری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
Hooman
Sobouti
هومن
ثبوتی
100319475328460016332
100319475328460016332
No
Department of Architecture, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
گروه معماری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران