دانشکده معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، leila.alipour@ut.ac.ir
چکیده: (531 مشاهده)
نمادپردازی و زیباییشناسی مردمان در هنرهایشان نمود مییابد. سایر محققانی که معماری سیاهچادر را موردتوجه قرار دادهاند ازنظر عناصر و اجزا، ویژگیهای سازهای، اقلیمی یا شیوه زندگی به آن توجه کردهاند. آنها به تمجید زیباییهای آن پرداختهاند اما جنبههای زیباییشناسانه را تحلیل نکردهاند. این پژوهش با تمرکز بر سیاهچادر عشایر قشقایی بهعنوان جلوهای از معماری بومی در پی این است که پیامها و انگارههای زیباییشناسانه را بهصورت اکتشاف پدیدارشناسانه شناسایی کند. هدف این پژوهش شناخت ساختار معنا در معماری سیاهچادر است. زیباییشناسی و نمادپردازی بهعنوان بالاترین سطح معنی در معماری عشایر کمتر موردتوجه قرار گرفته است. دادههای این پژوهش بهصورت مشاهده یک ایشوم ییلاقی عشایر قشقایی و صحبت با زنان گردآوری شده و بهصورت پدیدارشناسی تحلیل شده است. چهارچوب نظری بر اساس نظریه فرهنگی - اجتماعی راپاپورت و پدیدارشناسانه باشلار تدوین شده است. بر اساس این چهارچوب مؤلفههای گهواره، مرزها، درون و بیرون، بزرگ و کوچک، آرمان، آشیانه، شکلها و رنگها بر مبنای سه عنصر خیال، رؤیا و افسانه تحلیل میشوند. سؤال این پژوهش این است که ویژگیهای نمادین و زیباییشناسی چگونه بر شکل سیاهچادر عشایر قشقایی تأثیرگذار است؟ یافتهها نشان میدهد نمادهایی مانند رؤیاپردازی نامحدود، بیکرانگی قلمروی سکونت، عناصر طبیعت، تقدس اجاق، پناه، کمالگرایی، جلوه انسانی سیاهچادر، عشق ورزیدن به خانه، مینیاتوری از عمارت آرمانی، صمیمیت و مرزهای نسبی در ارتباط شکل سیاهچادر با معنا قابل خوانش است. نتایج همچنین نشان میدهد کل مجموعه سیاهچادر با عرصههای اطراف بهعنوان نظام خانه مدنظر است و ساختار شکلگیری عناصر مختلف بهصورت شکلگیری عرصهها در یک ساختار مارپیچی حول زن عشایر تعریف میشود. بنابراین در کنار سایر عوامل سرپناه و شیوه زندگی، مفهوم ادراکی پناه، معنا و نمادها در ایجاد معماری بومی سیاهچادر نقش تعیینکننده دارد.
Alipour L. Phenomenological analysis of symbolism and aesthetic aspects of architectural art of Qashqai nomads. JHRE 2023; 41 (180) :57-70 URL: http://jhre.ir/article-1-2212-fa.html
علی پور لیلا. واکاوی زیباییشناسی و نمادپردازی در هنر معماری قشقایی به روش پدیدارشناسی. مسکن و محیط روستا. 1401; 41 (180) :57-70