:: دوره 40، شماره 173 - ( 3-1400 ) ::
جلد 40 شماره 173 صفحات 161-149 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش بازنمایی معماری بر شکل گیری تصویر ذهنی مقصد گردشگران (مطالعه موردی: اقامتگاه های سنتی به شیوه نظریه داده بنیاد)
فائزه توسلی آرا ، غلامرضا طلیسچی* ، سیدجلیل موسوی ، ناصر رضایی
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا ، همدان، ایران ، talischi@basu.ac.ir talischi@basu.ac.ir
چکیده:   (2467 مشاهده)
این مطالعه، با هدف تبیین نقش بازنمایی مکان در شکل‌گیری تصویر ذهنی گردشگران از اقامتگاه‌های سنتی انجام شد. بازنمایی معماری اقامتگاه­های سنتی در فضای مجازی به عنوان یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی موثر در شکل‌گیری تصویر مقصد گردشگران از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه اقامتگاههای سنتی به‎عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌­های گردشگری شهرهای تاریخی، مورد توجه گردشگران است. این گردشگران به طور وسیعی از اطلاعات بصری و کلامی مندرج در رسانه­های برخط برای شناسایی و انتخاب مقاصد خود بهره­ می­برند. با بهره‌گیری از رویکردی کیفی، داده‌های تحقیق از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 32 نفر از گردشگران داخلی و خارجی، راهنمایان مجرب گردشگری و کارشناسان تولید محتوا و مدیران اقامتگاه‌های سنتی و نیز مشاهدات میدانی، گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه نظریه نهایی از روش نظریه داده بنیاد ابداعی کوربین و استراوس استفاده شد. بر مبنای این شیوه، از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی، یافته‌های تحقیق، ترسیم و در قالب یک مدل پارادایمی متشکل از سه بعد شرایط، راهبردها و پیامدها، ارائه گردید. یافته‌های به‎دست آمده شامل 9 مقوله فرعی، متشکل از فضای مجازی، بازنمایی مکان محور، گردشگری فرهنگی، بستر جغرافیایی مقصد، عوامل مدیریتی،گردشگر، ارزیابی باواسطه مکان، تعامل و تبادل برخط و ارتقا تصویرذهنی است. مقوله اصلی این تحقیق، تجربه باواسطه مکان است که مقولات فرعی را در بر میگیرد. ارائه مدل مفهومی برای توضیح روابط میان مقولات نشان می‌دهد که مقوله بازنمایی مکان‌محور، به‌عنوان مهمترین علت ایجاد تجربه باواسطه مکان، امکان توسعه ادراکات از محیط را فراهم می‌آورد که در سه دسته بازنمایی معمارانه، بازنمایی وجوه معنایی و بازنمایی فعالیتها و رویدادها طبقه‌بندی می‌شود. نقش بازنمایی معماری با
تبیین چگونگی شکل
گیری تصویر ذهنی گردشگران از اقامتگاههای سنتی در فضای مجازی، انجام شد. نتایج این مطالعه می‌تواند به معماران در فهم ادراکات و شناخت گردشگران از اقامتگاههای سنتی در فضای مجازی و همچنین چگونگی بازنمایی بناهای تاریخی در رسانه کمک کند.

واژه‌های کلیدی: تصویر ذهنی از مقصد، بازنمایی معماری، فضای مجازی، بناهای تاریخی
متن کامل [PDF 1402 kb]   (1050 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماری
دریافت: 1400/1/18 | پذیرش: 1400/3/26 | انتشار: 1400/3/26



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 173 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها