دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا ، همدان، ایران ، talischi@basu.ac.ir talischi@basu.ac.ir
چکیده: (2467 مشاهده)
این مطالعه، با هدفتبیین نقش بازنمایی مکان در شکلگیری تصویر ذهنی گردشگران از اقامتگاههای سنتی انجام شد. بازنمایی معماری اقامتگاههای سنتی در فضای مجازی به عنوان یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی موثر در شکلگیری تصویر مقصد گردشگران از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه اقامتگاههای سنتی بهعنوان یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری شهرهای تاریخی، مورد توجه گردشگران است. این گردشگران به طور وسیعی از اطلاعات بصری و کلامی مندرج در رسانههای برخط برای شناسایی و انتخاب مقاصد خود بهره میبرند. با بهرهگیری از رویکردی کیفی،دادههای تحقیق از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 32 نفر از گردشگران داخلی و خارجی، راهنمایان مجرب گردشگری و کارشناسان تولید محتوا و مدیران اقامتگاههای سنتی و نیز مشاهدات میدانی، گردآوری شد.برای تجزیه و تحلیل دادهها و ارائه نظریه نهایی از روش نظریه داده بنیاد ابداعی کوربین و استراوس استفاده شد. بر مبنای این شیوه، از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی، یافتههای تحقیق، ترسیم و در قالب یک مدل پارادایمی متشکل از سه بعد شرایط، راهبردها و پیامدها، ارائه گردید. یافتههای بهدست آمده شامل 9 مقوله فرعی، متشکل از فضای مجازی، بازنمایی مکان محور، گردشگری فرهنگی، بستر جغرافیایی مقصد، عوامل مدیریتی،گردشگر، ارزیابی باواسطه مکان، تعامل و تبادل برخط و ارتقا تصویرذهنی است. مقوله اصلی این تحقیق، تجربه باواسطه مکان است که مقولات فرعی را در بر میگیرد. ارائه مدل مفهومی برای توضیح روابط میان مقولات نشان میدهد کهمقوله بازنمایی مکانمحور، بهعنوان مهمترین علت ایجاد تجربه باواسطه مکان، امکان توسعه ادراکات از محیط را فراهم میآورد که در سه دسته بازنمایی معمارانه، بازنمایی وجوه معنایی و بازنمایی فعالیتها و رویدادها طبقهبندی میشود. نقش بازنمایی معماری با
تبیین چگونگی شکلگیری تصویر ذهنی گردشگران از اقامتگاههای سنتی در فضای مجازی، انجام شد. نتایج این مطالعه میتواند به معماران در فهم ادراکات و شناخت گردشگران از اقامتگاههای سنتی در فضای مجازی و همچنین چگونگی بازنمایی بناهای تاریخی در رسانه کمک کند.