گروه معماری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران ، Zohreh.torabi@iauz.ac.ir
چکیده: (1769 مشاهده)
در میان مسائل مرتبط با توسعه کشور، آموزش از اصول بنیادی و درخت توسعه است و نظام آموزشی جامعه بهعنوان یکی از ارکان اصلی محقق شدن این هدف و رسیدن جوامع به عدالت اجتماعی محسوب میشود و سکونتگاههای روستایی در سطح کشور با جمعیت 20 میلیونی از ارکان اصلی تولید و نیروی انسانی بهحساب میآیند و آموزش صحیح این قشر از اهمیت زیادی برخوردار است. سطح پایین دسترسی به خدمات آموزشی در روستاهای کشور بهخصوص در استانهای جنوبی، جنوب شرقی و مرزی کشور و وجود مشکلات متفاوت لزوم نگرش و مدیریت ویژه در زمینه افزایش سطح و کیفیت آموزش برای تمامی روستاهای کشور را ایجاب میکند. نیاز به آموزشهای محلی و توسعه آن در مناطق روستایی باید از چالشهای اصلی پیشروی نظام آموزش کشور بهحساب آید. هدف اصلی این مقاله، بررسی سطح سواد و آموزش ساکنین روستایی استانهای کشور و بررسی و تحلیل مؤلفهها و شاخصهای اثرگذار بر ارتقای کیفیت آموزش در سطح روستاهای کشور است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و بهمنظور بررسی و دستهبندی معیارها و شاخصهای اثرگذار بر کیفیت آموزش در روستاهای کشور از روش وزندهی AHPو نرمافزار MicMacاستفاده شدهاست. در این مطالعات تعداد 29 شاخص در معیارهای آموزش که از طریق مطالعات کتابخانهای استخراج شدهاست و شامل معیارهای برنامههای آموزشی (Ep)، محیط آموزش و یادگیری (Le)، تحقیق (Re)، خدمات اجتماعی (Ss) و معلمها (Te) و معیارهای محیطی شامل محیط اجتماعی و نهادی (Se)، محیط اقتصادی (Ec) و محیط طبیعی و کالبدی (NE)است. میزان ناسازگاری مدل برابر با 08/0 و میزان پایداری سیستم در نرمافزار MicMacبرابر با 96 درصد است که نشاندهنده مناسب بودن و قابلاعتماد بودن مشارکت انجام شدهاست. نتایج نشان از اثرگذاری بیشتر مؤلفه محیطی نسبت به معیارهای عمومی و عام آموزش بر میزان کیفیت آموزش است. درحالحاضر شرایط اقتصادی، اشتغال و کیفیت زندگی ساکنین روستاهای استانهای مرکزی، جنوبی و مرزی کشور در شرایط نامناسبی قرار دارد که از اصول مؤثر بر کیفیت آموزش ساکنین روستایی و ارتقای سطح سواد بهحساب میآید.
Nasr Zanjani B, Torabi Z, Sobouti H. The Effects of Location and Environmental Indicators on the Quality and Level of Education. JHRE 2021; 40 (173) :103-118 URL: http://jhre.ir/article-1-2078-fa.html
نصر زنجانی بهاره، ترابی زهره، ثبوتی هومن. تأثیر مؤلفههای مکانی و محیطی روستا بر کیفیت و سطح آموزش. مسکن و محیط روستا. 1400; 40 (173) :103-118