[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره فصلنامه :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اشتراک::
تماس با ما::
آخرین شماره پیش از چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: دوره 40، شماره 173 - ( 3-1400 ) ::
جلد 40 شماره 173 صفحات 118-103 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مؤلفه‌های مکانی و محیطی روستا بر کیفیت و سطح آموزش
بهاره نصر زنجانی ، زهره ترابی* ، هومن ثبوتی
گروه معماری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران ، Zohreh.torabi@iauz.ac.ir
چکیده:   (1769 مشاهده)
در میان مسائل مرتبط با توسعه کشور، آموزش از اصول بنیادی و درخت توسعه است و نظام آموزشی جامعه به‌عنوان یکی از ارکان اصلی محقق شدن این هدف و رسیدن جوامع به عدالت اجتماعی محسوب می‌شود و سکونتگاه‌های روستایی در سطح کشور با جمعیت 20 میلیونی از ارکان اصلی تولید و نیروی انسانی به‌حساب می‌آیند و آموزش صحیح این قشر از اهمیت زیادی برخوردار است. سطح پایین دسترسی به خدمات آموزشی در روستاهای کشور به‌خصوص در استان‌های جنوبی، جنوب شرقی و مرزی کشور و وجود مشکلات متفاوت لزوم نگرش و مدیریت ویژه در زمینه افزایش سطح و کیفیت آموزش برای تمامی روستاهای کشور را ایجاب می‌کند. نیاز به آموزش‌های محلی و توسعه آن در مناطق روستایی باید از چالش‌های اصلی پیش‌روی نظام آموزش کشور به‌حساب آید. هدف اصلی این مقاله، بررسی سطح سواد و آموزش ساکنین روستایی استان‌های کشور و بررسی و تحلیل مؤلفه‌ها و شاخص‌های اثرگذار بر ارتقای کیفیت آموزش در سطح روستاهای کشور است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و به‌منظور بررسی و دسته‌بندی معیارها و شاخص‌های اثرگذار بر کیفیت آموزش در روستاهای کشور از روش وزن‌دهی AHP و نرم‌افزار MicMac استفاده‌ شده‌‌است. در این مطالعات تعداد 29 شاخص در معیارهای آموزش که از طریق مطالعات کتابخانه‌ای استخراج شده‌است و شامل معیارهای برنامه‌های آموزشی (Ep)، محیط آموزش و یادگیری (Le)، تحقیق (Re)، خدمات اجتماعی (Ss) و معلم‌ها (Te) و معیارهای محیطی شامل محیط اجتماعی و نهادی (Se)، محیط اقتصادی (Ec) و محیط طبیعی و کالبدی (NE) است. میزان ناسازگاری مدل برابر با 08/0 و میزان پایداری سیستم در نرم‌افزار MicMac برابر با 96 درصد است که نشان‌دهنده مناسب بودن و قابل‌اعتماد بودن مشارکت انجام ‌شده‌است. نتایج نشان از اثرگذاری بیشتر مؤلفه محیطی نسبت به معیارهای عمومی و عام آموزش بر میزان کیفیت آموزش است. درحال‌حاضر شرایط اقتصادی، اشتغال و کیفیت زندگی ساکنین روستاهای استان‌های مرکزی، جنوبی و مرزی کشور در شرایط نامناسبی قرار دارد که از اصول مؤثر بر کیفیت آموزش ساکنین روستایی و ارتقای سطح سواد به‌حساب می‌آید.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، روستا، مؤلفه‌های محیطی و مکانی، سطح سواد
متن کامل [PDF 1741 kb]   (811 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: محیط کالبدی
دریافت: 1399/8/10 | پذیرش: 1400/3/26 | انتشار: 1400/3/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasr Zanjani B, Torabi Z, Sobouti H. The Effects of Location and Environmental Indicators on the Quality and Level of Education. JHRE 2021; 40 (173) :103-118
URL: http://jhre.ir/article-1-2078-fa.html

نصر زنجانی بهاره، ترابی زهره، ثبوتی هومن. تأثیر مؤلفه‌های مکانی و محیطی روستا بر کیفیت و سطح آموزش. مسکن و محیط روستا. 1400; 40 (173) :103-118

URL: http://jhre.ir/article-1-2078-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 173 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مسکن و محیط روستا Journal of Housing and Rural Environment
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645