فرهنگ و مسکن
|
شهرام پوردیهیمی* |
|
|
چکیده: (12375 مشاهده) |
هدف از طراحی محیط، تنها بر محور بیانهای زیبایی شناسانه قرار نمیگیرد بلکه طراحان معمولاً از طریق ادراک موضوع طراحی، تشخیص مسائل و ارائه راه حلها، طرحی را به نتیجه میرسانند که نه تنها به نیازهای کیفی کاربران پاسخ میگوید بلکه محیطی زیبا نیز خلق مینمایند. بنابراین هدف طراحی، خلق محیطی با اجزایی نظیر قرارگاههای رفتاری و مبلمانهایی است که همه آنها متناسب با نیازهای رفتاری، انتظارات، توقعات و نیازهای کیفی کاربران متناسب قرار میگیرند. این بدان معناست که محصول چنین تلاشی باید بر اساس شناخت ویژگی کاربران یعنی" فرهنگ" آنان باشد، تا بتواند به نیاز آنان پاسخ گوید. مردم و رفتارهای آنان بخشی از سیستم محیطهای مسکونی میباشند، به طوری که رفتار و محیط را نمیتوان از یکدیگر جدا فرض نمود. رفتارهای انسانی همواره در بستر محیط شکل میگیرند و نمیتوان بدون در نظر داشتن تأثیر محیط، شرایط رفتاری را مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار داد. بنابراین طراحی باید با تکیه بر دانش چگونگی تعامل انسان با محیط به نتیجه برسد. در حالیکه این دانش هیچ گاه کامل و بدون نقص نیست، طراحان نیز نباید بر اساس نقطه نظرهای شخصی عمل نمایند. اما تصمیمات طراحی میتواند در هر مقطع زمانی بر اساس اطلاعاتی که از طریق تحقیق بهدست می آیند، اتخاذ شود. فرهنگ یک مفهوم و ساختار نظری است، از سوی دیگر یک ویژگی برای بسیاری از موضوعات نظیر تفکر انسان، جهان بینی، دیدگاه، رفتار و چگونگی انجام آن میباشد، معمولاً طراحان همواره بر اهمیت فرهنگ در محیط های مصنوع تأکید بسیار دارند، اما هیچ کدام در مورد چیستی آن یا چگونگی تأثیر فرهنگ بر محیطهای انسانی به طور واضح سخن نگفتهاند، زیرا طبیعت مفهوم فرهنگ خیلی روشن نشده و مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است. چنانچه وجوه مختلف و حدود آن روشن گردد، میتوان از مفهوم فرهنگ و وجوه آن در طراحی محیطی به نحوه قابل درکی استفاده نمود. |
|
واژههای کلیدی: فرهنگ، مسکن، روش زندگی، محیط و معنا |
|
متن کامل [PDF 518 kb]
(152 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1390/7/9 | انتشار: 1390/7/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|