Journal of Housing and Rural Environment
مسکن و محیط روستا
JHRE
Art & Architecture
http://jhre.ir
1
admin
2008-4994
1588-2615
8
10.22034
14
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
37
161
online
1
fulltext
fa
بازشناسی مفهوم قلمرو در سه حوزه کالبدی، رفتاری و معناشناختی در معماری کوچ (مطالعه موردی: عشایر بویراحمد)
Re-conceptualizing Territory in Physical, Behavioral and Semantic Realms in Nomadic Architecture: A Case Study of Boyer Ahmadi Nomads
معماری
معماری
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="line-height:2;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">معماری کوچ و زندگی عشایر، جنبه­های نهفته­ بسیار دارد که متأثر از شیوه­ زندگی کوچ­نشینان و فرهنگ و اجتماع آن­ها می­باشد. کوچنشینی شیوهای از زندگی با جابه­جایی سالانه و موسمی است که گروهی ازمردم همراه با چهارپایان خود، از محل چادرهای زمستانی تا چراگاه­های تابستانی نقل مکان میکنند و در فصل سرما دوباره به اردوگاه زمستانی خود باز می­گردند. پدیده کوچ نوعی هماهنگی و سازش انسان با محیط طبیعی است که تا حدودی تحت تأثیر جبر محیطی نیز قرار دارد. بر این اساس میتوان چنین پنداشت که زندگی کوچنشینی یک نوع امرار معاش و بالطبع یک مسئله فرهنگی است که شیوه زندگی خاصی را معرفی می­کند. در این خصوص مفهوم قلمرو بهعنوان یکی از مفاهیم مطرح در مطالعات انسانی و محیطی، در شکل­گیری نظام فضایی این نوع معماری، از جایگاه ویژه­ای برخوردار است. این مفهوم بیش از آن­که یک ویژگی کالبدی باشد، مفهومی ذهنی بوده که هم در ساختار کالبدی محیط و هم الگوهای رفتاری ساکنین و معانی که ساکنین از محیط زندگی خود ادراک می­کنند، نمود دارد. با این حال چنین بهنظر می­رسد که بررسی این مفهوم در معماری کوچ، با توجه به نوع زندگی و شیوه سکونت خاص این افراد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. لذا پژوهش حاضر ضمن بررسی نوع زندگی و شیوه سکونت خاص این افراد و نیز سازمان فضایی این نوع زندگی، به بررسی مفهوم قلمرو در سه حوزه کالبدی، رفتاری و معناشناختی در ایل سادات­محمودی از طوایف بویراحمد سفلی بهعنوان نمونه موردی می­پردازد. بر این اساس با مراجعه حضوری به محل زندگی این عشایر و تهیه نقشه و کروکی از سازمان فضایی ایل و همچنین انجام مصاحبه و مشاهده، به گردآوری اطلاعات لازم پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان داد که مفهوم قلمرو در سه بعد کالبدی، عملکردی و معنایی در معماری کوچ، نمود دارد و این مفهوم هم از بعد عینی و هم از بعد ذهنی قابل مشاهده است. </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="line-height:2;">The nomadic architecture and life style have many latent aspects, influenced by the ways of living of nomads, their culture and society. Nomadic life involves annual and temporal movement, where a group of people, along with their livestock, move from winter tents to summer pastures and return again in the cold season to their winter camp. This movement presents some sort of harmony with the natural environment, partly influenced by environmental forces. On this basis, we can assume that the nomadic life is a livelihood and, hence, a cultural issue. In this regard, the concept of territory as one of the key concepts in human and environmental studies has a special place in the formation of the spatial system of nomadic architecture. More than being a physical concept, territory is a mental concept that effects both the physical structure of the environment, the behavior patterns of the inhabitants and the meanings that inhabitants assign to their environment. However, it seems that little attention has been paid to examining this concept in nomadic architecture. Therefore, the present pper studies the life style of nomadic people and the spatial organization associated with this type of living and examines the concept of territory in three realms of physical, behavioral, and semantic in ILL Sadat-Mahmudi of Boyerahmad Semli tribes as a case study. For this purpose we conducted a fieldwork in the places of living of these tribes, mapped their settlements, and used interviews and observation for collecting data. The findings of the research conceptualized territory in three realms of physical, functional and semantic in nomadic architecture, from both the objective and the subjective points.<br>
The physical patterns and living spaces of the nomadic people can be categorized into primary (private), secondary (semi-public) and public areas. The primary realm is the interior of black space of Chador (tent) where people live. The secondary realm refers to the open space in front of the tent, located between the tent and livestock’s spaces. In this space, preparing food and dairy products, washing and livestock storage take place. The public realm also refers to the open space between the tents, which is formed between several black tents. In each of these territories, different activities can be observed, including eating, resting, welcoming guests and the like in the private sphere; livestock related activities, food preparation, washing and the like in the secondary domain; and finally, social activities, including pillboxes, ritual ceremonies and the like in the public domain. Ultimately, each of these territories and their associated behaviors and activities, leads to the formation of different meanings for inhabitants, which are related to the characteristics of tribal life. Among these meanings, one can refer to warfare, hospitality, freedom, self-affirmation, and so on. Furthermore, there is a two-way relationship between spatial characteristics, behavior patterns and meanings in nomadic settlements. This means that the physical characteristics of space in the lives of nomads facilitates the formation of certain behaviors and limits others in particular territories. These meanings are formed through the harmony between the physical characteristics of the environment and behavioral patterns that take place in them. These meanings also shape the ways in which activities take place in a particular space and how the space is organized in nomadic housing.<br>
</span></div>
معماری کوچ, قلمرو, کالبد, رفتار, معنا.
nomadic architecture, territory, body, behavior, meaning.
107
124
http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-1685-3&slc_lang=fa&sid=1
Ali Akbar
Heidari
علی اکبر
حیدری
Aliakbar_heidari@yu.ac.ir
100319475328460016629
100319475328460016629
Yes
School of Engineering in Yasooj University, Iran.
عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج
Ghasem
Motalebi
قاسم
مطلبی
100319475328460016630
100319475328460016630
No
Faculty of Fine Arts, University of Tehran, Iran.
عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران.
Ghazal
Ansari rad
غزال
انصاری راد
100319475328460016631
100319475328460016631
No
Payam Noor University of Tehran, Iran.
معماری دانشگاه پیام نور واحد تهران شرق.