%0 Journal Article %A Golmohammadi, Farhood %T Study of Education and Extension Methods of Indigenous Knowledge of Rural Architecture (Case Study: Systan and Balouchestan Province) %J Journal of Housing and Rural Environment %V 30 %N 136 %U http://jhre.ir/article-1-253-fa.html %R %D 2012 %K Extension education, Indigenous knowledge, Traditional Persian architecture, rural regions, Systan and Baluchistan province, %X از وظایف اساسی تعریف شده در فلسفه و اهداف سیستم ترویج و آموزش کشاورزی ایران کمک به بهبود معاش روستائیان و حفظ فرهنگ بومی در مناطق روستایی کشور می‌باشد. دستیابی به این امر برپایۀ سه زیربنای اساسی مکتب آموزشی ترویج یعنی ایجاد و گسترش آموزش مداوم و مورد نیاز مردم، کمک به ایجاد و گسترش حس همیاری در روستائیان و گسترش روحیه خود اتکایی در آن-ها می‌باشد. در بینش غالب توسعه تا دهه 1960 و اوایل دهه 1970 میلادی، تمام چیزهای سنتی و بومی در کشورهای در حال توسعه بد و نکوهیده شمرده می‌شد که می‌بایست بدون هیچگونه سؤال و مطالعه‌ای جای خود را به چیزهای نو و جدید وارداتی از جهان پیشرفته غرب می‌دادند ولی در چند دهه اخیر توجه به نقش و اهمیت دانش بومی در مباحث توسعه درونزای این کشورها بیشتر شده است. در این راستا دانش بومی موجود در معماری مناطق کویری ایران و به‌ویژه بیابان‌های خشک و کویری منطقه سیستان و بلوچستان می‌تواند راهگشای برنامه‌ریزان و سیاست گذاران توسعه روستایی ایران در راستای رشد و توسعه پایدار نواحی روستایی در این مناطق گردد و موجب حفظ فرهنگ بومی و محلی و ارزش‌های معماری سنتی منطقه سیستان و بلوچستان شود و در جلب توریست و گسترش صنعت گردشگری و کمک به اقتصاد منطقه از طریق ایجاد اشتغال و صرفه جویی در منابع و نهاده‌ها در ساخت مسکن روستایی و شهری کمک زیادی بنماید. در این راستا نویسنده در این مقاله به معرفی اجمالی معماری سنتی روستایی و ابعاد گوناگون معماری سنتی در بیابان های خشک و کویری در منطقه سیستان و بلوچستان و مؤلفه های تأثیر گذار بر آن همچون زندگی روستایی، کشاورزی، بیابان، فرهنگ عامه و شرایط اقلیمی منطقه و ... می‌پردازد و در انتها به بیان نتایج و ارائه پیشنهادهایی در راستای استفاده از شیوه‌های آموزشی و ترویجی مناسب برای تداوم ارزش‌های معماری سنتی در منطقه سیستان و بلوچستان می‌پردازد. %> http://jhre.ir/article-1-253-fa.pdf %P 79-94 %& 79 %! %9 Research %L A-10-177-3 %+ %G eng %@ 2008-4994 %[ 2012