:: دوره 30، شماره 136 - ( فصلنامه 1390 ) ::
جلد 30 شماره 136 صفحات 112-95 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری در نواحی البرز مرکزی
مهرداد کرمی* ، جعفر هزارجریبی
چکیده:   (15430 مشاهده)
امروزه رویکرد برنامه‌ریزی راهبردی با‏‌ تأکید بیشتر بر مشارکت جوامع محلی، تقریباً در تمام کشورهای پیشرفته جهان رواج یافته و بر اساس آن انواع طرح‌های توسعه روستایی با اشکال و عناوین مختلف به اجرا گذاشته شده است. هدف از این مقاله تعیین نحوه به‌کارگیری فرایند برنامه‌ریزی راهبردی در برنامه‌ریزی گردشگری منطقه‌ای در ایران است. در این مقاله ابتدا مبانی نظری فرایند برنامه‌ریزی راهبردی در برنامه‌ریزی منطقه‌ای با تکیه بر توسعه گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه با تکیه بر فرایند برنامه‌ریزی راهبردی و فنون پیشنهادی مرتبط با آن درباره فعالیت‌های گردشگری، یک مطالعه موردی (روستای افجه) صورت گرفته است. با استفاده از ماتریس(SWOT)، کلیه راهبردهای تدوین شده و سپس با استفاده از موقعیت قرارگیری روستا در نمودار (IE)نوع راهبرد متناسب با منطقه انتخاب شده است. نتایج حاصل از ترسیم اطلاعات به‌دست آمده از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، (46/2) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی، (1/3) می‌باشد. این بدان معنا است که روستای گردشگری افجه در خانه (I) قرار گرفته است که می‌بایست راهبردی محافظه کارانه مبتنی بر نگهداری و حمایت درونی اتخاذ شود. البته باید توجه داشت که به علت نزدیکی موقعیت روستا به خانه II، باید نگاهی به راهبردهای تهاجمی برای منطقه نیز داشت.
واژه‌های کلیدی: برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری، توسعه پایدار روستایی، SWOT، روستای افجه
متن کامل [PDF 696 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/12/23 | پذیرش: 1393/4/17 | انتشار: 1393/4/17


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 136 - ( فصلنامه 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها