[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره فصلنامه :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اشتراک::
تماس با ما::
آخرین شماره پیش از چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: دوره 42، شماره 182 - ( 4-1402 ) ::
جلد 42 شماره 182 صفحات 152-139 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر در بروز خلاقیت اجتماعی در مکان‌های شهری؛ مطالعه موردی: کلان‌شهر اهواز
نازنین یار احمدی* ، محمد علی خلیجی ، محمد رضا رضایی
دانشکده معماری و شهرسازی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، Nazanin.yarahmadi@yahoo.com
چکیده:   (1508 مشاهده)
شهر به‌عنوان نماد کالبدی اوضاع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در هر دوره، معیاری است جهت ارزیابی تحولات جامعه در آن دوران و محیط‌های شهری حیطه‌ای است کالبدی به‌عنوان صحنه کنش متقابل که دارای مرزهای معینی است و امکان تمرکز کنش‌های اجتماعی متعامل را به هر شیوه‌ای میسر می‌سازد. تقویت و گسترش محیط‌های شهری مناسب، فعال و پویا و سرزنده به‌عنوان یکی از اهداف راهبردی ارتقای کیفیت محیط‌های شهری همواره در صدر کار طراحان و برنامه‌ریزان شهری قرار دارد. به‌خصوص امروز که کیفیت سرزندگی عرصه‌های عمومی تنزل یافته است و بروز خلاقیت اجتماعی در مکان‌های شهری کم‌رنگ شده است؛ شناسایی زمینه‌ها، عوامل و مؤلفه‌هایی که به‌صورت ناآگاهانه می‌توانند در بروز خلاقیت اجتماعی تأثیرگذار باشند دغدغه‌ای است که نظر و توجه برنامه‌ریزان و طراحان شهری را به خود معطوف داشته است. با‌توجه‌به این موضوع، شناسایی عوامل ناآگاهانه موجود در محیط و میزان تأثیرگذاری آن‌ها در بروز خلاقیت‌های اجتماعی مسئله اصلی پژوهش حاضر است. به‌منظور نیل به این هدف، استفاده‌کنندگان از فضای شهری ساکنین سه محله منبع آب، نیوساید و عامری کلان‌شهر اهواز به‌عنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند و حجم نمونه نیز برابر 380 نفر محاسبه گردید. پرسش‌نامه پژوهش به روش نمونه‌گیری تصادفی در بین اعضای جامعه آماری پژوهش توزیع شد. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز به کمک مدل‌های تحلیل عاملی و مدل‌سازی معادلات ساختاری در محیط نرم‌افزارهای SPSS و Amos انجام پذیرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد، 13 عامل شناسایی‌شده قادرند بالغ ‌بر54/68 درصد از واریانس متغیر وابسته بروز خلاقیت اجتماعی در مکان‌های شهری را تبیین نمایند. همچنین عوامل سرمایه اجتماعی و انگیزش بروز استعداد و توانمندی‌ها، پاسخ‌دهندگی فضا و تجربه خلق مکان، فرهنگ، سنت و باورهای جامعه، اصالت، تنوع، منحصربه‌فرد بودن فضا و مبلمان رتبه اول تا چهارم را در بین عوامل مؤثر بر بروز خلاقیت در مکان‌های شهری به خود اختصاص داده‌اند.
 
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، خلاقیت اجتماعی، مکان‌های شهری، اهواز
متن کامل [PDF 1839 kb]   (783 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمران و شهرسازی
دریافت: 1400/12/8 | پذیرش: 1402/3/30 | انتشار: 1402/6/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yarahmadi N, khaliji M, rezaei M. (2023). Factors Influencing Social Creativity in Urban Spaces; Case Study of Ahvaz Metropolis. JHRE. 42(182), 139-152. doi:10.22034/42.182.139
URL: http://jhre.ir/article-1-2313-fa.html

یار احمدی نازنین، خلیجی محمد علی، رضایی محمد رضا. عوامل مؤثر در بروز خلاقیت اجتماعی در مکان‌های شهری؛ مطالعه موردی: کلان‌شهر اهواز مسکن و محیط روستا 1402; 42 (182) :152-139 10.22034/42.182.139

URL: http://jhre.ir/article-1-2313-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 42، شماره 182 - ( 4-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مسکن و محیط روستا Housing and Rural Environment
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4691
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)