[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره فصلنامه :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اشتراک::
تماس با ما::
آخرین شماره پیش از چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: دوره 39، شماره 169 - ( 3-1399 ) ::
جلد 39 شماره 169 صفحات 32-17 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین اثرات راه و سیستم حمل‌ونقل روستا - شهری بر توسعه اقتصادی، اجتماعی نواحی روستایی (مطالعه موردی: بخش بندپی شرقی شهرستان بابل)
فاطمه محمدزاده لاریجانی* ، محمد سلمانی ، علی غلامی
دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران ، fatemehlarijani@ut.ac.ir
چکیده:   (3078 مشاهده)
سیستم حمل‌ونقل روستا ـ شهری و راه روستایی نقش مهمی در پیش‌گیری از محرومیت اجتماعی، اقتصادی و انزوای مناطق دورافتاده و روستایی برعهده دارد و در همه جوامع پیش­نیاز پیشرفت و توسعه می­باشد. بنابراین، قابلیت دسترسی به حمل‌ونقل عمومی روستایی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه می­تواند آثار مختلفی بر توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق روستایی داشته باشد. در این مقاله، نقش شبکه راه­های ارتباطی و سیستم حمل‌ونقل عمومی روستا ـ شهری بر توسعه اقتصادی، اجتماعی نواحی روستایی مطالعه می­شود. نوع پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش انجام تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی می­باشد. داده­های موردنیاز از طریق پرسش‌نامه گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش ساکنان روستاهای جلگه­ای ـ جنگلی و روستاهای کوهستانی ـ جنگلی دهستان سجادرود و فیروزجاه شهرستان بابل می­باشند. در این پژوهش از روش نمونه­گیری طبقه­ای نسبی با حجم نمونه­ی 1028 خانوار (روش کوکران) استفاده شده و برای تحلیل متغیرها، متناسب با نوع داده­ها، از آزمون من ویتنی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. با توجه به یافته­های تحقیق، توسعه اقتصادی روستاهای دهستان فیروزجاه بیشتر از عناصر تبیین‌کننده زیرساختی و کیفی شبکه راه­ها و سیستم حمل‌ونقل عمومی (85 درصد) و توسعه اجتماعی آنها از عناصر تبیین‌کننده مرتبط با وضعیت خدماتی و ایمنی (30 درصد) تأثیر پذیرفته است. در مقابل روستاهای موردمطالعه دهستان سجادرود در بعد توسعه اجتماعی بیشتر از عناصر زیرساختی و کیفی (45 درصد) و از نظر توسعه اقتصادی بیشتر از عناصر خدماتی و ایمنی شبکه راه و سیستم حمل‌ونقل عمومی (61 درصد) تأثیر پذیرفته است. گسترش شبکه راه و حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان پیش‌نیاز و زیربنای توسعه در باروری استعدادهای بالقوه جوامع نقشی اساسی دارد و پیوند ناگسستنی با توسعه اجتماعی و اقتصادی دارد و سبب تضعیف انزواگرایی و اقتصاد بسته روستاها و تقویت حس تعلق به جامعه بزرگ‌تر می‌شود.
 
 
 
 
 
واژه‌های کلیدی: حمل­ و­ نقل روستا ـ شهری، توسعه اقتصادی ـ اجتماعی، روستاهای جلگه­ای و کوهستانی، بابل.
متن کامل [PDF 1175 kb]   (784 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: سکونتگاههای شهری و روستایی
دریافت: 1395/10/25 | پذیرش: 1399/4/15 | انتشار: 1399/4/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh Larijani F, Salmani M, Gholami A. Investing the Impact of Expansion of the Rural-Urban Public Transport System on the Economic and Social Development in Rural Areas in the Eastern Region of Bandpey in Babol County. JHRE 2020; 39 (169) :17-32
URL: http://jhre.ir/article-1-1475-fa.html

محمدزاده لاریجانی فاطمه، سلمانی محمد، غلامی علی. تبیین اثرات راه و سیستم حمل‌ونقل روستا - شهری بر توسعه اقتصادی، اجتماعی نواحی روستایی (مطالعه موردی: بخش بندپی شرقی شهرستان بابل). مسکن و محیط روستا. 1399; 39 (169) :17-32

URL: http://jhre.ir/article-1-1475-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 169 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مسکن و محیط روستا Journal of Housing and Rural Environment
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645